Esben lukkede munden på DR, og så løj DR om det

Forskerforum afslører,  at DR stoppede kritik af Esben Lunde i forbindelse med plagiatsagen, hvor det kom frem, at han havde skrevet af fra sig selv i sit phd arbejde. Det kunne de ikke lide på Slotsholmen, og det lykkedes for venstres løjtnanter at stoppe DRs historier om Esbens numre. Forskerforum skriver bl.a:

Særligt belastende er, at DR-nyhedernes indholdschef Sandy French på direkte spørgsmål i december benægtede, at DR havde modtaget henvendelser fra Venstrekredse, og at DR havde kommunikeret med Venstre-kredse – ”Jeg og DR modtog ingen klager eller henvendelser fra Venstre eller fra andre parter, ud over de fremsendte seerhenvendelser” – bortset fra at hun havde ”en kort telefonisk snak” med Esben Lundes politisk ansatte spindoktor for at arrangere et interview (SE FORSKERforum 23.dec.). Aktindsigten afslører imidlertid, at der var flere kontakter og pres, for 1. dec. kl. 22.24 – efter at DR havde bragt det plagiatindslag, som man senere beklagede – skrev spindoktor Marie Hjortdal en mail til Sandy French: ”Kære Sandy. Når du nu er i gang med at kigge på indslaget om Esben …”. Ordlyden afslører ikke bare, at var kontakt mellem parterne, men også at spindoktoren faktisk klagede samt ikke mindst, at der havde været en forudgående (sms- eller telefon-) korrespondance; spindoktoren havde fx nøje kendskab til, at Sandy French havde kommando-ansvar for at udrede sagen (SE SANDY FRENCH-MAIL HER).

Kilde: DR-chefer løj i Esbensagen – hemmeligholdt Venstrepres | FORSKERforum